fredag 20 mars 2009

Arbetsmarknadsförslag 1

Som arbetslös lärare vänder jag mig mot att jag inte kan ta arbete som lärarvikare.

Saken är principiell men drabbar mig och tusentals övriga arbetslösa som vill arbeta men inte får pga regler om bemanningsföretag.

Enligt AMS regler från 1996 kan den som vill åta sig uppdrag från ett bemanningsföretag (i mitt fall Lärarförmedlarna) inte uppbära ersättning för de dagar man inte arbetar åt bemanningsföretaget. Se AMS Meddelande nr 5/1996.

Låt mig ge ett exempel:
Om en skola ringer mig måndag och torsdag och ber mig arbeta kan jag stämpla akassedagar tis- onsdag. Men om skolan har ett avtal med Lärarförmedlarna (för att inte själva ringa runt på mornarna till ev vikarier) som i sin tur ber mig gå dit mån och torsdag gäller detta inte. Jag blir utan pengar tis-onsdag och riskerar i fortsättningen betraktas som tillsvidare anställda av Lärarförmedlarna och bli utan akassa helt.

Konsekvenser: Jag kommer alltså inte att ta emot uppdrag alls från Lärarförmedlarna trots att de gärna vill anställa mig från dag till dag beroende på tilllgång, något som jag godtar. Akassan och staten får betala ut mer pengar än om jag arbetade men så är reglerna.

Arbetslöshetskassornas Samorganisation
försökte under förra regeringens tid få ändring men gick bet uppger deras jurist Anders Wickander.

Även Arbetsförmedlingen själv har påpekat problemet flera gånger även för arbetsmarknadsdepartementet undere SO Littorin (m) men ej lyckats enligt verksamhetchef Jan-Olof Dahlgren. Bemanningsföretagen vill naturligtvis ha till en ändring och har fått viss uppmärksamhet i Rapport 2007 och Unionens tidning Kollega 2008 men sedan har detta tydligen svårgripbara ärende bordlagts. Är det Arbetslinjen eller någon annat som styr ointresset ? De som vill jobba får inte. Märkligt

1 kommentar:

Hans Åberg sa...

Du pekar på en bisarr effekt av rådande regelverk. Vad säger lärarnas olika fackförbund?

mvh/Hans